خلاصه
- ترکیب پیچیده ای از گازها و ذرات معلق تولید شده در حین احتراق سوخت بنزینی
- سرطان مرتبط: سرطان ریه (شواهد محدود)
- مهمترین مسیرهای مواجهه: استنشاق
- منابع اولیه: ماشین ها، ژنراتورهای برق و تجهیزاتی که موقع استفاده در دست نگهداشته می شوند (مانند اره برقی) که از موتورهای بنزینی استفاده می کنند
- مواجهات شغلی: تقریبا 5/1 میلیون کانادایی در بسیاری از بخش های صنعتی، در محل کار خود در معرض مواجهه با اگزوز موتور بنزینی هستند.
- مواجهات زیست محیطی: مجاورت و نزدیکی با ترافیک، مواجهه را افزایش می دهد؛ افرادی که در جاده های اصلی یا نزدیک آن پیاده روی، دوچرخه سواری، رانندگی، کار و زندگی می کنند، به احتمال بیشتری در معرض مواجهه با این ماده قرار دارند.
- حقیقت سریع: انتشارات مواد حاصل از ترافیک می تواند در ساختمانها نفوذ کند؛ بعنوان مثال، انتشارات وسایل نقلیه می تواند تا نیمی از حجم ذرات بسیار ریز را تشکیل دهد.
اطلاعات کلی
اگزوز موتور بنزینی که در هنگام احتراق سوخت بنزین تولید می شود، ترکیب پیچیده ای از گازها (بعنوان مثال، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار) و ذرات معلق (بعنوان مثال، کربن آلی و کربن عنصری، خاکستر، سولفات و فلزات) است [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. ترکیب اگزوز موتور بنزینی به تعدادی عوامل بستگی دارد از جمله فرمولاسیون بنزین در حال سوخت، ویژگی های مکانیکی و سن موتور، وزن و سرعت وسیله نقلیه، الگوی مصرف، حفاظت و سیستم کنترل انتشارات [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Carcinogenicity of diesel-engine and gasoline-engine exhausts and some nitroarenes. The Lancet Oncol 2012;13(7), 663-664،3Health Canada. Fuels and Air Pollution (2013)]. اگزوز موتور بنزینی و گازوئیلی حاوی گازها و ذرات معلق مشابهی هستند اما در نسبت های متفاوت. بطور کلی، موتورهای بنزینی در مقایسه با موتورهای گازوئیلی، مونوکسید کربن و هیدروکربن های بیشتر و ذرات معلق، اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و ترکیبات سولفوری کمتری منتشر می کنند [4International Programme on Chemical Safety (IPCS) INCHEM. Environmental Health Criteria 171, Diesel Fuel and Exhaust Emissions (1996)].
در سال 2013، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) اگزوز موتور بنزینی را بعنوان موادی که ممکن است برای انسانها سرطانزا باشند (گروه 2B) طبقه بندی کرد [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Carcinogenicity of diesel-engine and gasoline-engine exhausts and some nitroarenes. The Lancet Oncol 2012;13(7), 663-664]. این طبقه بندی بر اساس شواهد ناکافی از سرطانزایی در انسانها، انعکاس دشواری در تفکیک تاثیرات اگزوز گازوئیلی و بنزینی بود. شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد تراکم اگزوز موتور بنزینی می تواند باعث سرطان ریه در حیوانات آزمایشگاهی شود [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Carcinogenicity of diesel-engine and gasoline-engine exhausts and some nitroarenes. The Lancet Oncol 2012;13(7), 663-664].
مواجهه کوتاه مدت با اگزوز موتور بنزینی می تواند باعث سوزش چشمها، بینی یا گلو شده، حساسیت های تنفسی فعلی را تقویت کرده و منجر به سردرد، سردرد حساس نسبت به نور و مور مور شدن دست ها و پاها شود [5Zurich American Insurance Company. Diesel and Gasoline Exhaust. How to help protect your business and your employee)(2010) (PDF)]. تاثیرات طولانی مدت بر سلامت از طریق مطالعات همه گیر شناسی ارزیابی شده که نزدیکی به ترافیک جاده ای را مورد بررسی قرار داده است. تاثیرات طولانی مدت بر سلامت شامل افزایش بیماری های مرتبط با تنفس، وخیم شدن آسم در کودکان، کاهش سلامت قلبی عروقی و تشدید علائم در افرادی است که مشکلات ریوی و قلبی دارند [6Health Canada. Road Traffic and Air Pollution (2011) (PDF)].
مروری کلی بر مواجهات زیست محیطی
مواجهه با اگزوز موتور بنزینی در میان مردم عادی، در نتیجه مجاورت با ترافیک افزایش می یابد [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. در شرایط آرام، انتشارات در نزدیکی جاده ها جمع می شود؛ غلظت مونوکسید کربن، فلزات و ذرات معلق به میزان قابل توجهی یعنی تقریبا 300 متر از جاده کاهش می یابد [7Karner AA, Esinger DS, Niemeier DA. “Near-roadway air quality: synthesizing the findings from real-world data.” Environ Sci and Technol 2010;44:5534-5344. DOI: 10.1021/es100008x]. کودکانی که در خانه هایی زندگی می کنند یا به مدارسی می روند که در مسیر باد جاده های اصلی قرار گرفته، به احتمال بیشتری در معرض مواجهه با اگزوز موتو بنزینی قرار دارند [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. انتشارات ترافیک می تواند به ساختمانها نفوذ کند؛ بعنوان مثال، انتشارات وسایل نقلیه می تواند 47-24 درصد از حجم ذرات معلق بسیار ریز داخل فضای بسته را تشکیل دهد [8Arhami M, Munguillon C, Polidori A, et al. “Organic compound characterization and source apportionment of indoor and outdoor quasi-ultrafine particulate matter in retirement homes of the Los Angeles Basin.” Indoor Air 2010;20:17-30]. علاوه بر این، در صورت پیاده روی یا دوچرخه سواری در کنار جاده یا شرایط ترافیک سنگین، افراد بیشتر در معرض مواجهه قرار می گیرند [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)].
عواملی که بر غلظت اگزوز موتور بنزینی در فضای بسته تاثیر می گذارند شامل نرخ تبادل هوا در ساختمان است، چه آن محل پارکینگی در مجاورت داشته باشد یا خیر [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. نرخ های بیشتر تبادل هوا به معنای آن است که نفوذ بیشتر هوا از فضای باز وجود دارد که منجر به مداخلات بیشتر منابع موجود در فضای باز به محیط های بسته می شود [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. داشتن یک پارکینگ در مجاورت، می تواند منجر به افزایش مواجهه شود زیرا آلودگی می تواند فورا وارد خانه شود [9Health Canada. Guidance for Benzene in Residential Indoor Air (2013)]. بعنوان مثال، در کانادا، میزان بنزن، در خانه های مجاور پارکینگ ها سه برابر بیشتر از خانه هایی است که پارکینگ ندارند. وجود بنزن به اگزوز موتور و تبخیر بنزن از بنزین نسبت داده می شود [9Health Canada. Guidance for Benzene in Residential Indoor Air (2013)]. در نهایت، زمان سپری شده در وسایل نقلیه، به نسبت بالایی در مواجهه کلی با اگزوز موتو بنزین در بزرگسالان نقش دارد [10Fruin S, Westerdahl D, Sax T, et al. “Measurements and predictors of on-road ultrafine particle concentrations and associated pollutants in Los Angeles.” Atmospheric Environ 2008;42:207-219]. انتشارات بیشتر در جاده های شریانی گزارش می شود که در آن به دلیل وجود چراغ راهنمایی رانندگی توقف و شتاب ثابت وجود دارد. این امر از آن جهت است که شتاب سریع، مقدار اگزوز تولید شده را افزایش می دهد [10Fruin S, Westerdahl D, Sax T, et al. “Measurements and predictors of on-road ultrafine particle concentrations and associated pollutants in Los Angeles.” Atmospheric Environ 2008;42:207-219].
مروری کلی بر مواجهات در محل کار
استنشاق، مسیر اولیه مواجهه با اگزوز موتور بنزینی در محل کار است [1International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph, Vol. 105. Diesel and Gasoline Engine Exhausts and some Nitroarenes (2014)]. بزرگترین گروه های صنعتی که در معرض مواجهه با این ماده هستند عبارتند از حمل کنندگان بار، ادارات امور دولتی محلی، شهری و منطقه ای و دفاتر آژانس املاک و دلالان. مشاغل تحت ریسک مواجهه با اگزوز موتور بنزینی عبارتند از رانندگان کامیون های حمل و نقل، رانندگان خدمات حمل و نقل و تحویل کالا، رانندگان اتوبوس، اپراتورهای مترو و سایر اپراتورهای ترانزیت و مشاورین و فروشندگان دفاتر املاک.