خلاصه

  • ترکیب پیچیده ای از گازها و ذرات معلق تولید شده در حین احتراق سوخت دیزل در موتورها
  • سرطان مرتبط: سرطان ریه
  • مهمترین مسیرهای مواجهه: استنشاق
  • منابع اولیه: منابع متحرک (مانند وسایل نقلیه، کشتیها، قطارها) ،منابع نواحی ساکن (مانند تسهیلات تولید نفت و گاز، کارخانه های کشتی سازی) و منابع نقطه ای ساکن (مانند تاسیسات برق، تولید کننده مواد شیمیایی)
  • مواجهات شغلی: مشاغل مرتبط با حمل و نقل، در معرض مواجهه با اگزوز موتور دیزل هستند.
  • مواجهات زیست محیطی: از طریق هوای درون خانه و هوای آزاد؛ مواجهات برای کسانی که در نزدیکی جاده ها و بزرگراههای شلوغ زندگی یا کار می کنند، بیشتر است.
  • حقیقت سریع: ارزیابی مواجهه بواسطه دشواری تفکیک اگزوز دیزل از سایر آلاینده های هوا با ویژگی های مشابه، علاوه بر تناقضات در بهترین تکنیک های ارزیابی مواجهه، پیچیده است.

اطلاعات کلی

اگزوز موتور دیزل که در هنگام احتراق موتور اشتعال تراکمی تولید می شود، ترکیب پیچیده ای از گازها و ذرات معلق است [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)]. ترکیب این اگزوز به تعدادی از عوامل بستگی دارد از جمله نوع موتور (سنگین یا سبک)، نوع سوخت و روغن، سرعت و بار عملیات و سیستم های کاهش دهنده آلودگی های خروجی از اگزور موتور دیزلی [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)].

ترکیبات گازی موجود در اگزوز دیزل می تواند حاوی دی اکسید کربن، بخار آب، اکسیژن، ترکیبات سولفور و نیتروژن، مونوکسید کربن و هیدروکربن های دارای وزن مولکولی کم و مشتقات آنها باشد [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph summary, Volume 46 (1989) (PDF)،3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. ذرات معلق (DPM) می تواند حاوی کربن عنصری، ترکیبات ارگانیک (از جمله هیدروکربن های معطر چند حلقه ای یا PAH ها)، فلزات و سایر ترکیبات نادر باشد [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. تقریبا تمام ذرات معلق منتشر شده توسط موتورهای دیزل، قابل استنشاق (PM<10 میکرون) است به نحوی که قطر اکثر آنها کمتر از 1 میکرون است [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)].

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بر اساس شواهد کافی برای سرطان ریه و شواهد محدود برای سرطان مثانه در انسانها، اگزوز دیزل را بعنوان گروه 1، موادی که برای  انسانها سرطانزا هستند، طبقه بندی کرد [4International Agency for Research on Cancer (IARC). Press Release: Diesel Engine Exhaust Carcinogenic (2012) (PDF)]. همچنین مطالعات حیوانی، افزایش نرخ سرطان ریه را در نتیجه استنشاق کلی اگزوز موتور و افزایش رشد تومور به دلیل وجود ذرات معلق روی پوست یا استعمال داخلی این ماده نشان داد [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph summary, Volume 46 (1989) (PDF)]. مطالعات فاز گازی (ذرات دفع شده) برای تعیین سرطانزایی ناکافی بودند [2International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph summary, Volume 46 (1989) (PDF)].

مواجهه کوتاه مدت با اگزوز موتور دیزل می تواند باعث سوزش چشمها، گلو  و نایچه شده و منجر به علائم عصبی-فیزیولوژیک مانند سردرد حساس نسبت به نور، تهوع و علائم تنفسی شود [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. اگزوز دیزل می تواند واکنش های حساسیتی ایجاد کرده یا واکنش ایمنی شناسی نسبت به سایر حساسیت ها را افزایش دهد [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. افزایش مراجعه به بیمارستان، بروز علائم تنفسی بیشتر و کاهش کارکرد ریه، همه با مواجهه با ذرات موجود در هوا از جمله ذرات دیزل ارتباط دارند [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. افزایش نرخ مرگ و میر نیز مخصوصا در افراد کهنسال و افرادی که سابقه بیماری قلبی ریوی دارند، گزارش شده است [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. کودکانی که در نواحی پرترافیک زندگی می کنند، بطور اخص تحت ریسک علائم تنفسی هستند [5Health Canada. It’s Your Health:Road Traffic and Air Pollution (2004) (PDF)].

مروری کلی بر مواجهات زیست محیطی

منبع اولیه مواجهه با اگزوز دیزل در میان مردم عادی، در هوای داخل خانه و هوای محیط باز است [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)]. تحقیقات زیست محیطی کارکس کانادا برای اگزوز دیزل نشان می دهد که میزان این ماده در هوای داخل و خارج از خانه باعث افزایش ریسک سرطان در یک سطح جمعیتی می شود (کیفیت بسیار پایین داده ها).

سه منبع اصلی اگزوز دیزل عبارتند از منابع سیال (بعنوان مثال وسایل نقلیه، کشتی ها، لوکوموتیوها)، منابع منطقه ساکن (بعنوان مثال تسهیلات تولید نفت و گاز، موتورهای ساکن، کارخانه های کشتی سازی) و منابع نقطه ای ساکن (بعنوان مثال تولید کنندگان مواد شیمیایی و تاسیسات برق). منابع غیر جاده ای می توانند مواجهه با اگزوز دیزل را در مناطق نزدیک دوبرابر کنند [3US Environmental Protection Agency (EPA). Health Assessment Document for Diesel Engine Exhaust (2002)].

تنظیم عملکرد موتور و فرمولاسیون سوخت، انتشارات اگزوز را کاهش داده، اما نقش افزایش تعداد وسایل نقلیه و افزایش کاربرد وسایل نقلیه تسهیلات ورزشی (SUV) بطور اخص، از جمله نگرانی ها باقی می مانند [5Health Canada. It’s Your Health:Road Traffic and Air Pollution (2004) (PDF)].

اگزوز موتور دیزل در مه دود نیز نقش دارد که در درجه اول ازن سطح زمین ( که در حالی تشکیل می شوند که اکسیدهای نیتروز و ترکیبات آلی فرار یا VOCها در نور خورشید واکنش نشان می دهند) و ماده ذرات معلق را تشکیل می دهد [6Health Canada. Human Health Risk Assessment for Diesel Exhaust (2016) (PDF)].

مروری کلی بر مواجهات شغلی

استنشاق، مهمترین راه مواجهه شغلی با این ماده است [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)].

دو مورد از بزرگترین گروه های اصلی که در معرض مواجهه با این ماده هستند، گروه های حمل و نقل و ترانزیت کامیونی و حمل و نقل زمینی مسافر هستند. بزرگترین گروه های شغلی که در معرض مواجهه با این ماده هستند، عبارتند از رانندگان کامیون، رانندگان اتوبوس، اپراتورهای مترو و سایر اپراتورهای ترانزیت، اپراتورهای تجهیزات سنگین و رانندگان خدمات تحویل کالا و پیک.

مشاغل دیگری که ممکن است در معرض مواجهه با اگزوز دیزل حاصل از استفاده موتورها در جاده قرار گیرند عبارتند از رانندگان اتوبوس و مترو، کارگران گاراژ اتوبوس، کارگران شرکت حمل و نقل، اپراتورهای لیفتراک، آتش نشانها، چوب برها، باجه های اخذ عوارض و نگهبانهای پارکینگ، کنترل کنندگان ترافیک، مکانیک ها، رانندگان تاکسی، پیک ها و سایر رانندگان حرفه ای [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)،2International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph summary, Volume 46 (1989) (PDF)]. مشاغل دارای پتانسیل مواجهه با موتور دیزل غیرجاده ای عبارتند از کارگران راه آهن، کارگران معادن زیرزمینی ( که از تجهیزات برقی دیزلی استفاده می کنند)، جنگلداران (درخت برها)، و افراد فعال در صنعت دریایی [1National Toxicology Program (NTP). 14th Report on Carcinogens for Diesel Exhaust Particulates (2016) (PDF)،2International Agency for Research on Cancer (IARC). Monograph summary, Volume 46 (1989) (PDF)].

اگزوز موتور دیزل حاوی 1800 ماده شیمیایی است که آن را به ترکیبی پیچیده تبدیل می کند که نظارت بر آن چالش برانگیز است. اما کربن عنصری بعنوان بهترین جایگزین ارزیابی ذرات اگزوز دیزل و چندین حوزه بین المللی، حد مواجهه شغلی را بر اساس سنجش کربن عنصری شامل سوئیس، آلمان و استرالیا پیشنهاد کرده و پذیرفته است.

بر اساس پروژه بار سرطان شغلی در کانادا، مواجهه شغلی با اگزوز موتور دیزل ، بر اساس مواجهات گذشته (2001 منجر به 1961) تقریبا 560 سرطان ریه و احتمالا 200 سرطان مثانه مشکوک در هر سال در کانادا می باشد [7Labrèche F, Kim J, Song C, Pahwa M, Calvin BG, Arrandale VH, McLeod CB, Peters CE, Lavoué J, Davies HW, Nicol AM. “The current burden of cancer attributable to occupational exposures in Canada.” Prev Med 2019;122:128-39،8Occupational Cancer Research Centre. Burden of Occupational Cancer (2017)،9Kim J, Peters CE, Arrandale VH, Labrèche F, Ge CB, McLeod CB, Song C, Lavoué J, Davies HW, Nicol AM, Pahwa M, Demers PA. “Burden of lung cancer attributable to occupational diesel engine exhaust exposure in Canada.” Occup Environ Med 2018;75(9):617-622]. این مقدار برابر با 4/2 درصد مورد سرطان ریه و 7/2 درصد مورد مشکوک به سرطان مثانه است که به صورت سالیانه تشخیص داده می شود. بیشتر سرطانهای ریه شغلی مرتبط با اگزوز موتور دیزلی در میان کارگرانی اتفاق می افتد که در بخش معدن و استخراج نفت و گاز فعال هستند. این سرطانها در میان کارگرانی اتفاق می افتد که در قسمت حمل و نقل، انبارداری، عمده فروشی و خره فروش و تولید فعال هستند. مواجهه با اگزوز دیزلی که در محل کار اتفاق می افتد باعث حدودا 684 میلیون دلار هزینه برای تشخیص موارد سرطان ریه و موارد مشکوک به سرطان مثانه در سال 2011 گردید [8Occupational Cancer Research Centre. Burden of Occupational Cancer (2017)].